Utrecht Marketing voert jaarlijkse meerdere kort- en langlopende campagnes uit. Een overzicht van de campagnes waar we nu aan werken.

De stadscampagne ‘Altijd jouw Utrecht’ heeft twee doelen. Het eerste doel is merkbouw; Utrecht als bestemming een top of mind positie geven in het brein van onze doelgroepen. Het tweede doel is merkactivatie; meerdaags bezoek naar de stad toe trekken. Hoe meer onze doelgroepen bekend zijn met het profiel en aanbod van Utrecht, des te eerder zij voor ons kiezen. Met de campagne vertellen we via meerdere online- en offline marketingkanalen doorlopend en consequent het merkverhaal van Utrecht (de historische binnenstad, fietsen, cultuur en erfgoed) en over wat er te zien en te doen is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld horeca, retail, cultuur en overnachten. Dit laten we terugkomen in aansprekende teksten, video’s en foto’s. Zo zorgen we ervoor dat de boodschap van de campagne bij zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep terecht komt en continu wordt herhaald. Waarmee we de houding ten opzichte van een meerdaags bezoek aan Utrecht positief beïnvloeden. Deze ‘always-on marketing aanpak’ wordt gedurende het jaar versterkt met piekmomenten waarop we extra budget en dus media inzetten. Dit gebeurt aan de hand van evenementen en belangrijke momenten voor de stad.

Utrecht is een creatieve makersstad. Met blik op de toekomst en met duurzame ambities. Het project ‘Van Dom tot steengoed’ verbindt letterlijk de geschiedenis met de toekomst. Utrecht Marketing zorgt er in coalitie met partners voor dat het restmateriaal van de Domtoren, dat vrijkomt tijdens de restauratie, op allerlei manieren een herbestemming krijgt. Eind 2024 is het restmateriaal volledig circulair ingezet, in bezit van particulieren en bedrijven en verwerkt in allerlei Utrechtse producten en initiatieven. Iedere Utrechter krijgt de mogelijkheid om mee te denken over de toekomst van het restmateriaal. vandomtotsteengoed.nl

Utrecht Lumen nodigt bezoekers en bewoners uit tot een ontdekkingstocht langs spectaculair verlichte gebouwen en andere locaties. De 27 lichtkunstwerken zijn in de stad te bewonderen en bevinden zich niet alleen in de historische binnenstad, maar ook in het nieuwe stationsgebied, de wijken en bij de gemeentegrens. Utrecht Marketing is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie rondom het project. Gemeente Utrecht heeft de werken in beheer. Tijdens de symbolische opening met wethouder Klaas Verschuure is het project in november 2021 gelanceerd. Tijdens de winterperiode worden de werken onder de aandacht gebracht door middel van online marketing, vernieuwde brochures, een wandelroute en Utrecht Lumen Tours met stadsgids. Utrecht Lumen bevat vaste werken en blijven de komende jaren zichtbaar voor bezoekers en bewoners in de stad. ontdek-utrecht.nl/lumen

Na de start van de Giro en de Tour de France maakt Utrecht zich nu op voor de volgende grote wielerwedstrijd; La Vuelta Holanda in augustus 2022. In aanloop naar en tijdens deze beroemde wielerronde kleur Utrecht Marketing de stad rood door de verbinding te leggen met bestaande activiteiten en middelen. Met een breed palet aan partners wordt toegewerkt naar de start van de Vuelta waardoor Utrecht optimaal profiteert van dit grote en mooie internationale evenement. Zo wordt er een goede basis gelegd voor de legacy van La Vuelta 22 en kan de stad zich opmaken voor veel voorpret.

Utrecht 900 Jaar heeft als doel om plannen en activiteiten in buurt, wijk of stad en regio te stimuleren die bijdragen aan de negenhonderdste verjaardag van de stad en het thema van de viering: Stad zonder muren. Utrecht 900 Jaar wil de diversiteit van Utrechters vieren en nieuwe ontmoetingen tot stand brengen. De ambitie van het feestjaar 2022 is om inspirerend, verbindend, creërend en grenzeloos te zijn. De gemeente Utrecht heeft aan Utrecht Marketing de marketingcommunicatieopdracht verstrekt om de campagnes met betrekking tot het project Utrecht 900 Jaar te realiseren. De marketingcommunicatie ten behoeve van Utrecht 900 Jaar bestaat uit twee verschillende fases en campagnes. Een fase 1 activatiecampagne vanaf juni 2021 waarin het doel is om bewoners, organisaties en bedrijven van Utrecht te informeren, enthousiasmeren en activeren. Een fase 2 campagne, die wordt gevoerd in het jaar van de viering 2022, waarin het voornamelijk gaat om het bekend maken en promoten van het programma van Utrecht 900 Jaar en de activiteiten. utrecht900.nl

Utrecht Marketing is in juni 2021 samen met partners een herstelcampagne gestart om bezoekers naar de stad te trekken. De campagne ‘Zie je in Domstad’ zet in op het aantrekken van waardevol bezoek door zich te richten op door Utrecht Marketing gekozen doelgroepen en daarbij in te spelen op hun behoeften via verschillende vragen en passende content. Door middel van een crossmediale aanpak werden de doelgroepen via meerdere kanalen benaderd. Door een sterke inzet op online marketing, zoals footfall (mobile en display advertising door middel van geo-fencing), social media, Google advertising en influencers. Offline werd dit versterkt met abri’s, digitale schermen en overspanningen in de stad. Na de aankondiging van de lockdown op 18 december is de campagneboodschap verschoven van ‘Zie je in Domstad’ naar ‘Haal Utrecht in Huis’. De campagne zette in op het online winkelen bij lokale ondernemers, het gebruik van Click & Collect, het afhalen van maaltijden en koffie bij de lokale horeca en culturele activiteiten die thuis of buiten ondernomen konden worden. https://www.utrechtmarketing.nl/wp-content/uploads/2021/12/Social_1080x1080_1.mp4

Op 26 juni 2021 was het precies 700 jaar geleden dat de eerste steen van de Domtoren gelegd werd op het Domplein. Vanaf 26 juni telde Utrecht Marketing met de campagne ‘Dom 700’ in 7 maanden met 7 eeuwen geschiedenis af naar het einde van het jaar om het stokje door te geven aan die andere mijlpaal, ‘Utrecht 900’. De themamaanden kregen kleur middels activiteiten georganiseerd in samenwerking met partners uit de stad. Zo namen de Utrechtse mannen van Man Man Man de Podcast de eerste aflevering van hun nieuwe seizoen op in de Domtoren, met het thema ‘Dom’, was er een speciale regenboogrondleiding door de Dom tijdens het Midzomergracht Festival en leende de Michaëlskapel zich als bioscoop voor het Queer Film Festival Utrecht. Alles om zoveel mogelijk Utrechters kennis te laten maken met het icoon van de stad. Want de Domtoren is een podium voor de stad en voor iedereen. Dom 700