HET MERK UTRECHT

Om als stad een goede concurrentiepositie te hebben, moet Utrecht een sterk en herkenbaar merk zijn. De stad staat er goed voor, maar die positie behouden en uitbouwen gaat niet vanzelf.

Er woedt een battle of the cities om talenten aan te trekken. Wat is daarin de belofte van de stad en regio Utrecht? Wat geeft de doorslag om voor Utrecht te kiezen als je een woning, baan, hoofdkantoor of toeristische bestemming zoekt?

Wereldwijde uitdagingen

De wereld wordt drukker en stedelijker. De ecologische impact van de mens brengt ingrijpende klimaatveranderingen met zich mee. Het welvaartsniveau groeit, maar de kloof tussen arm en rijk wordt groter. Intussen veranderen snelle digitale innovaties de manier waarop mensen leven en werken. En blijkt de geglobaliseerde wereld kwetsbaar voor pandemieën, zoals Corona. Al deze ontwikkelingen vragen om een nieuwe en gezonde balans, zeker in de stedelijke gebieden.

Utrecht heeft een droom

Utrecht is een eeuwenoude stad, maar nog altijd jong van geest. Een stad van makers met een drang tot vernieuwen en verbeteren. Kleine en grote ideeën worden hier werkelijkheid dankzij inspirerende verbindingen, verrassende kruisbestuiving en slimme samenwerking. De droom van Utrecht is om met al die bijzondere kwaliteiten te werken aan een gezond stedelijk leven voor iedereen.

Missie

In Utrecht komen mensen en ideeën bij elkaar. In samenwerking maken we de stad van morgen.

Identiteit

De identiteit van Utrecht is die van een verbindende creator. Van games tot maakindustrie: hier wordt overal iets gemáákt, valt overal iets te ontdekken, vind je overal inspiratie. Utrecht brengt mensen, bedrijven en sectoren bij elkaar in inspirerende samenwerkingen. We geven ruimte en steun aan vernieuwers, ontdekkers, makers en ‘early adopters’. We zijn een broedplaats voor ‘gamechangers’. Hier worden ideeën werkelijkheid.

Merkwaarden

De persoonlijkheid van Utrecht krijgt meer kleur en inhoud door drie merkwaarden:

  • verbindend
  • innovatief
  • persoonlijk

Aspiraties

Vanuit onze visie gezond stedelijk leven voor iedereen streven we de volgende waarden na:

  • Gezond
  • Duurzaam
  • Inclusief

Belofte

Ruimte voor jouw ideeën en dromen.

Merkprofiel & merkkompas

Het Utrecht Brand Team zet zich in voor een sterk merk Utrecht. Het team heeft tools ontwikkeld, die ons helpen samen een krachtig en eenduidig verhaal over Utrecht uit te dragen: het Utrecht merkprofiel, dat het merk Utrecht eenvoudig uitlegt op één A4’tje, en het merkkompas, een praktische meetlat waarmee je een initiatief of project kunt toetsen en verbeteren. Download het merkprofiel en het merkkompas hieronder.

Bekijk de PDF

 

View the Brand Sheet & Brand Compass in English