Marketingcoöperatie  Regio Utrecht

Utrecht Marketing maakt deel uit van MC-RU, de Marketingcoöperatie van Regio Utrecht. Dit samenwerkingsverband heeft tot doel de samenwerking te intensiveren en de gebiedsmarketing van deze mooie regio op een hoger plan brengen. Een leidraad hierbij is PRenT, het omgevingswetprogramma Recreatie & Toerisme 2022-2025 van de Provincie Utrecht.

MC-RU is een samenwerking van Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei, Woerden Marketing, Stichting Citymarketing Regio Amersfoort, VVV Kromme Rijnstreek, Uit in IJsselstein, Visit Gooi & Vecht, Samen SPKNBRG en Gebiedsmarketing Tussen Lek & Linge en Utrecht Marketing.

Visit Utrecht Region

Utrecht Marketing is onderdeel van de regionale samenwerking Visit Utrecht Region, die Utrecht Region versterkt als aantrekkelijke, duurzame bestemming voor bezoekers. Gezamenlijk zetten tien destinatiemarketingorganisaties door middel van gerichte publiekscampagnes in Duitsland en België in op waardevol passend bezoek, spreiding in ruimte en tijd en duurzame mobiliteit. Utrecht Marketing verzorgt de representatie van Utrecht-stad in alle uitingen van Visit Utrecht Region en is actief op diverse expertisegebieden, waaronder persbewerking.

Visit Utrecht Region wordt gefinancierd door negentien gemeenten en de Provincie Utrecht en is sinds 1 januari 2024 onderdeel van de MC-RU.

Utrecht, Heart of Health

Utrecht, Heart of Health is het kloppende hart van een gezondere en duurzamere toekomst. In Utrecht bundelen bedrijven, kennisinstellingen en overheden hun krachten om oplossingen en innovaties te ontwikkelen die bijdragen aan een gezonde leefstijl en een leefomgeving die dat ondersteunt. Met aandacht voor mens, natuur, biodiversiteit en een klimaatvriendelijke manier van leven. Van baanbrekende medische doorbraken tot emissievrije mobiliteit en vitale, inclusieve gemeenschappen: de regio Utrecht loopt voorop in het creëren van een gezonde, duurzame samenleving.

Utrecht, Heart of Health is een initiatief van de Economic Board Utrecht (EBU) en haar partners. Utrecht Marketing streeft samen met de aangesloten partners ernaar om als regio maximaal bij te dragen aan een wereld waarin we fysiek, mentaal en sociaal gezond kunnen leven, en daarmee de internationale concurrentiepositie van de regio te versterken. Want alleen een gezonde, duurzame samenleving heeft de toekomst. En die toekomst bouwen we samen, hier in Utrecht.

Utrecht Marketing is verantwoordelijk voor het vermarkten van deze regionale propositie.

Meest competitieve regio van Europa

De Europese Unie heeft de regio Utrecht uitgeroepen tot de meest competitieve regio van Europa. Aan de hand van meer dan 70 indicatoren – waaronder macro-economische stabiliteit, infrastructuur, gezondheid, onderwijs, menselijk kapitaal, marktomvang, technologische leergierigheid, zakelijke dienstverlening en innovatie – worden regio’s in heel Europa vergeleken. In de driejaarlijkse Regional Competitiveness Index (RCI) behaalt Utrecht steevast topposities en kan het zich ruimschoots meten met regio’s zoals Parijs en Stockholm.