De Destinatie Marketing Organisaties van de grote steden (G8), VVV Nederland/Kennisnetwerk Destinatie Nederland en NBTC Holland Marketing zijn teleurgesteld in de reactie van Booking.com op de urgente oproep om een flexibeler annuleringsbeleid te hanteren tijdens de huidige Coronacrisis.

Het online boekingsplatform geeft aan niet van plan te zijn het huidige annuleringsbeleid te wijzigen. Omdat hotels, hostels en B&B’s nu veelal worden gedwongen om bij annuleringen binnen 5 werkdagen een volledige restitutie te geven, komen veel ondernemers in de sector in financiële problemen. “Het grootste boekingsplatform, Booking.com, moet nu solidariteit met de hotelsector tonen”, stelt directeur Marco Esser van The Hague & Partners, tevens voorzitter van de G8 .

Door de verspreiding van het Corona-virus en de maatregelen om die verspreiding tegen te gaan is de bezoekerseconomie bijna geheel stil komen te liggen. Eerder geboekte verblijven worden massaal geannuleerd en accommodaties kampen met een historisch lage bezettingsgraad. Wanneer via Booking.com een verblijf wordt geannuleerd, worden hotels nu meestal voor een voldongen feit gesteld en moet binnen 5 werkdagen het volledige bedrag terug worden betaald. Dit leidt tot financiële problemen bij hotels, hostels en B&B’s. Booking.com zou voor een enorme verlichting kunnen zorgen door het mogelijk te maken om klanten een alternatieve datum voor hun verblijf of een voucher aan te bieden.

De G8, VVV Nederland/Kennisnetwerk Destinatie Nederland en NBTC Holland Marketing vinden de reactie van Booking.com teleurstellend en onverstandig. Zij roepen Booking.com op om nu solidariteit te tonen met de sector. De oproep is ook gericht aan andere online travel agents.