Door ROC Midden Nederland opgeleide studenten worden stadsambassadeurs. Tijdens evenementen en op dagen dat de stad veel mensen trekt, fungeren zij als vraagbaak voor bezoekers. Dit Cityhost-initiatief presenteert Utrecht Marketing dinsdag samen met ROC Midden Nederland en de gemeente Utrecht op haar Jaarcongres. 

Met de introductie van deze stadsambassadeurs biedt Utrecht een nieuwe vorm van gastvrijheid. Bezoekers krijgen een warm welkom en worden op straat op persoonlijke wijze geholpen. De gastvrouwen en gastheren lopen herkenbaar rond en zijn te vinden op een aantal vaste locaties waar bezoekersstromen samenkomen. Hierbij kan gedacht worden aan locaties in de binnenstad als het Vredenburg, de Neude en het Jaarbeursplein, maar ook aan plekken in andere delen van de stad waar evenementen plaatsvinden zoals het Máximapark, Park Transwijk, het Werkspoorkwartier, het Utrecht Science Park en het Griftpark.

In eerste instantie worden studenten van het Cityhost-programma opgeleid door ROC Midden Nederland en Utrecht Marketing, maar het is de wens dat ook andere mbo-onderwijsinstellingen, bedrijven en organisaties werkzaam in de gastvrijheidsindustrie aansluiten. Deelnemende studenten doen tijdens hun werkzaamheden waardevolle ervaringen op en ontwikkelen in zo’n rijke ‘voor het echie’ leeromgeving competenties die goed van pas komen in hun verdere carrière.

‘’Studenten vormen het hart van de stad. Met hun expertise, kennis en enthousiasme kunnen zij bezoekers op een eigentijdse wijze van praktische tips en adviezen voorzien’’, aldus Cor Jansen, directeur van Utrecht Marketing. ‘’Daarbij vormen de Cityhosts een prachtige aanvulling op de VVV omdat zij in de jongste stad van Nederland vooral op straat direct met de bezoekers werken.’’

Johan Spronk, voorzitter College van Bestuur van ROC Midden Nederland: ‘’Voor onze studenten maken levensechte opdrachten in de dagelijkse beroepspraktijk een belangrijk deel uit van hun mbo-opleiding. Ik vind het een hele eer, dat zij als stadsambassadeur ons in onze stad gaan vertegenwoordigen.”

Het Cityhost-programma sluit aan bij het mbo-actieplan ‘Sterk Utrechts Mbo’ dat eerder dit jaar door de mbo-instellingen, het bedrijfsleven en de gemeente Utrecht werd gepresenteerd. Wethouder Klaas Verschuure (Economische Zaken en Mbo): ‘’In het actieplan benoemen we een aantal ambities voor de komende jaren. Door als stadsambassadeurs op te treden, maken de studenten het mbo zichtbaar. Zij geven daarmee het mbo een gezicht, tonen hun trots voor de stad en tegelijkertijd doen ze ook werkervaring op.”

De verwachting is dat de eerste Cityhosts voorjaar 2020 aan de slag gaan.