Utrecht, 10 juli 2020 – De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog gegaan. Dit markeert de opening van de lift, waarmee het uitzicht op 100 meter hoogte voor niemand meer onbereikbaar is. De Domtoren is nu écht voor iedereen.

foto: Jelmer de Haas

De lift biedt bezoekers dagelijks naast de reguliere beklimming een nieuwe mogelijkheid om de top te bereiken. Binnen drie minuten staan zij bovenop de gigantische steiger die de hoogste kerktoren van Nederland de komende jaren tijdens de restauratie aan het zicht onttrekt. Men kan genieten van een prachtig uitzicht over stad en regio, en bij helder weer zijn zelfs Amsterdam en Rotterdam te zien.

Tickets zijn te koop via Domtoren.nl. Hier zijn ook de coronamaatregelen te vinden die ervoor zorgen dat aan de richtlijnen wordt voldaan. Het is mogelijk kaarten te kopen in het VVV Informatie Centrum aan het Domplein, maar aangeraden wordt van tevoren te boeken om teleurstelling te voorkomen.

Eerste liftgang

Eerder is gevraagd dierbaren aan te dragen die het verdienen als eerste omhoog te gaan. Naar aanleiding hiervan zijn zo’n 500 inzendingen binnengekomen. Maar liefst 39 personen hebben aangegeven Thom Stulen de primeur van de eerste liftgang te gunnen. Het was een grote wens van hem om eens bovenop de toren over Utrecht uit te kijken, maar omdat hij moeilijk kan lopen en afhankelijk is van een rolstoel was dit tot nu toe niet mogelijk. Thom wordt onder andere geprezen vanwege zijn positiviteit en het feit dat hij altijd klaarstaat voor anderen.

‘’Het was lang onzeker of het deze zomer zou lukken met de lift, maar gelukkig hebben we het met onze partners kunnen realiseren. Ik ben trots dat we alle bezoekers een veilige en bovenal unieke beleving kunnen bieden’’, aldus Cor Jansen, directeur van Utrecht Marketing. Eelco Eerenberg, wethouder Vastgoed: ‘’Mijn eerste werkdag gelijk een hoogtepunt, ik mocht boven op de Dom over de stad uitkijken. Toen ik op de hoogste kerktoren van Nederland stond, dacht ik: dit unieke uitzicht gun ik iedereen. En dat kan nu! Door de restauratie kan iedereen met de lift omhoog en boven op de Dom ‘even naar benee’ kijken!’’

 Bijdrage aan restauratie

“Wij zijn als Stichting Utrechts EigenDom ontzettend blij dat de bezoekerslift nu in gebruik is genomen. We hebben er samen met de gemeente, Utrecht Marketing en verzekeraar a.s.r. als partner hard aan gewerkt om dit voor elkaar te krijgen”, zegt voorzitter Olav Rosenberg. “En iedere bezoeker draagt bij aan de restauratie van de Domtoren. Immers, in elk kaartje is een donatie begrepen voor onze Stichting die zorgdraagt voor de financiering van de bijzondere projecten van de restauratie, zoals een duurzame aanlichting.”

Boudewijn van Uden, directeur corporate communicatie a.s.r.: “Als Utrechtse verzekeraar, met duurzaamheid hoog in het vaandel, zijn we blij deze bezoekerslift mede mogelijk te kunnen maken. Wat hier gebeurt is een prachtig voorbeeld van een duurzame restauratie en daar verbinden wij ons graag aan.’’

Utrecht Marketing exploiteert de a.s.r. bezoekerslift. De lift is gerealiseerd dankzij de inzet van de Gemeente Utrecht, verzekeraar a.s.r. en de Stichting Utrechts EigenDom die gelden werft voor bijzondere restauratieprojecten van de Domtoren.