Het ornament van de Domtoren dat Utrecht aan themapark Huis ten Bosch in Japan heeft geschonken is vrijdag 25 maart onthuld in het bijzijn van de Nederlandse ambassadeur Peter van der Vliet. Het versieringselement heeft een plek gekregen in het informatiecentrum vlakbij de Japanse versie van de Domtoren, die bijna even groot is als het Utrechtse icoon. De onthulling vond plaats tijdens de viering van het 30-jarig jubileum van het park.
Het ornament werd vorig jaar naar aanleiding van het 700-jarig jubileum van de Domtoren aangeboden aan Huis ten Bosch. Op 26 juni, exact 700 jaar na de eerste steenlegging in 1321, werd het 400 kilo wegende versieringselement feestelijk klaargemaakt voor verzending, waarna het tijdelijk tentoongesteld werd in de Utrecht winkel / VVV aan het Domplein. Met de schenking trapte Utrecht de viering van 700 jaar Domtoren af. Utrecht Marketing heeft in samenspraak met de gemeente Utrecht het organiseren van de schenking op zich genomen.
Burgemeester Sharon Dijksma heeft speciaal voor de gelegenheid een begeleidend schrijven gemaakt. De vertaling van deze brief werd tijdens de onthullingsceremonie voorgelezen. Burgemeester Dijksma feliciteert Huis ten Bosch met haar jubileum en biedt het ornament aan, mede namens de inwoners van Utrecht. Ook staat zij stil bij het feit dat ook Utrecht dit jaar een jubileum viert. Dat van 900 jaar stadsrechten.
Huis ten Bosch
Huis ten Bosch is een themapark in Japan dat vol staat met Nederlandse gebouwen die waarheidsgetrouw zijn nagemaakt. De replica van de Domtoren is waarschijnlijk de meest in het oog springende bezienswaardigheid van het park, waar ook een kopie van het stadhuis van Gouda en een deel van het Amsterdamse grachtenstelsel te vinden zijn. De replica van de Domtoren is 105 meter hoog, het origineel meet 112 meter.
Het aanbieden van het ornament sluit aan bij de gedachte achter ‘Van Dom tot steengoed’ dat tot doel heeft het restmateriaal dat vrijkomt tijdens de restauratie van de Domtoren een nieuwe plek te geven. Hiervoor hebben Stichting Utrechts EigenDom, die gelden werft voor extra restauratieprojecten van de Domtoren, en de circulaire doeners van Brokkenmákers de krachten gebundeld met de gemeente Utrecht en Utrecht Marketing.