Zondag 8 januari gaan Tycho Glastra van Loon, zijn ouders, broer, zus en vriendin als laatsten met de bezoekerslift van de Domtoren omhoog. Samen genieten zij tijdens deze finale liftgang op verschillende verdiepingen van een diner en drinken ze op 100 meter hoogte een drankje terwijl zij uitkijken over de stad.

Eind 2022 kon iedereen zich aanmelden om kans te maken op deze bijzondere gebeurtenis. In totaal kwamen er ruim 800 inzendingen binnen bij Utrecht Marketing, de exploitant van de Domtoren, waarvan het verhaal van Tycho de meeste indruk maakte. Met de liftgang wil Tycho zijn familie en vriendin bedanken voor hun steun afgelopen periode nadat hij begin 2022 een dwarslaesie opliep als gevolg van een zwaar ongeluk. ‘’Het is een hele weg geweest om samen met hen te ontdekken hoe alles verandert als je een dwarslaesie hebt en in een rolstoel zit. Zij hebben mij hier ontzettend in gesteund en mee geholpen.’’

20.000 bezoekers
Deze maand worden voor de restauratie van de torenspits de steigers rond de top verwijderd. Daarmee verdwijnt ook de bezoekerslift die 10 juli 2020 voor de eerste keer omhoog ging. Vanaf dat moment was de top van de Domtoren toegankelijk voor iedereen. Hierdoor konden ook personen voor wie het beklimmen van de 495 traptreden om wat voor reden dan ook geen optie is het bezoekersplatform op 100 meter hoogte bereiken. Ruim 20.000 mensen hebben de afgelopen jaren van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Op dit moment is er nog een beperkt aantal tickets voor de laatste liftgangen beschikbaar.

Dankzij een voorspoedig verloop is de restauratie van de Domtoren eerder klaar dan gepland. In de zomer van 2024 is de toren weer in volle glorie te bewonderen. Het icoon van de stad blijft ondanks de werkzaamheden open voor publiek. Kaarten voor de traprondleidingen en voor de Domplein Highlights Tour zijn verkrijgbaar via de website van de Domtoren en de Winkel van Utrecht.

Aanlichting toren
Utrecht Marketing exploiteert de a.s.r. bezoekerslift. De lift is gerealiseerd dankzij de inzet van de Gemeente Utrecht, verzekeraar a.s.r. en de Stichting Utrechts eigenDom die gelden werft voor bijzondere restauratieprojecten van de Domtoren. Per liftticket draagt Utrecht Marketing 1,50 euro af aan Stichting Utrechts eigenDom voor een nieuwe aanlichting van de toren.