Het maken van een stadswandeling en/of sightseeing is een van de populairste activiteiten die men onderneemt als men Utrecht bezoekt, zo blijkt uit de Bezoekers Effect Monitor Utrecht. Nicky Michaud is binnen Utrecht Marketing verantwoordelijk voor alle stadswandelingen en fietstochten.

Laagdrempelig de stad verkennen
‘Te voet door een stad lopen is een laagdrempelige manier de stad te verkennen én ook nog eens erg leuk’, vertelt Nicky Michaud. Als je door een stad loopt, of je hier nu woont of hier op bezoek bent, er komt een moment dat je jezelf vragen gaat stellen over wat je ziet. Hoe lang zou dit gebouw er al staan? Is dit in Renaissance stijl of Barok? Wie zou hier 500 jaar geleden over straat hebben gelopen? Voer men met boten over de Oudegracht 1000 jaar geleden? Zag het straatbeeld veelal hetzelfde eruit of zijn er veel gebouwen vervangen? Nieuwsgierigheid, op ontdekking, dat is waar een stadswandeling zich ultiem voor leent. Dat een stad betekenis krijgt en dat wanneer je naar huis gaat, je weet waar je bent geweest. Je hebt de stad echt leren kennen.

Nicky Michaud: ‘Onze stadsgidsen zijn vaak in Utrecht geboren en getogen waarvan de meeste ook nog in de stad wonen. De passie die zij voor onze mooie stadsie hebben is ongekend. Ze vinden het heerlijk om een groep mee op stap te nemen door de binnenstad. Of dit een groep is die nog niet eerder hier is geweest of een groep die graag meer wil horen over specifieke onderwerp, de gids vertelt er met liefde over! Voor ons is een stadswandeling geslaagd wanneer deelnemers met een verrijkt gevoel en een glimlach terug kijken op de wandeling.’

Wat voor soort wandelingen bieden jullie aan?
‘Wij bieden 7 verschillende thema’s aan waarvan Utrecht Hotspots ons meest geboekte thema is. Dit is een verkennend thema waar de groep een algemene indruk krijgt van de stad. Hoe meer informatie de groep op voorhand geeft, hoe passender de gids de stadswandeling kan maken op de groep. Natuurlijk blijven historische feiten hetzelfde, wij hechten veel waarde aan correcte informatievoorziening, maar een verhaal kun je wel vanuit een bepaalde invalshoek vertellen zodat de stadswandeling uniek wordt en mooi past bij de interesses van de groep. Wij proberen elke stadswandeling weer anders te geven. Onder onze thema’s hebben we ook een aantal verdiepende onderwerpen, zoals Grachten en Werven of Gevelstenen en Consoles. Dit zijn thema’s die interessant zijn voor groepen die al wat meer bekend zijn met de binnenstad en echt meer willen weten over een bepaald onderwerp. We proberen onze deelnemers altijd te verrassen en iets nieuws te bieden.

In september is een sterke stijging te zien in het aantal mensen dat een stadswandeling (via Utrecht Marketing) onderneemt ten opzichte van augustus (van 536 naar 1012 personen). Hoe verklaar je dat?
Nicky: ‘Er zijn twee type rondleidingen: reguliere stadswandelingen en privé stadswandelingen. Reguliere stadswandelingen zijn op een vast moment per week voor een maximum aantal personen. Privé stadswandelingen worden geboekt op de wensen van de contactpersoon. Deze persoon kan bij ons aangeven op welke dag en voor hoeveel personen zij de stadswandeling willen boeken. Waar we regulier vaak een maximum capaciteit hebben van 20 personen, kunnen we voor privé wandelingen meerdere gidsen inzetten waardoor de capaciteit hoger wordt. De totale omvang van de groep splitst zich dan op over meerdere gidsen. Hierdoor leveren reguliere wandelingen een constante factor in cijfers, waar de privé boekingen het verschil maken. Voor bijvoorbeeld september was 91% van de in totaal 1012 personen een privé stadswandeling. Eigenlijk zien we elk jaar dat in de zomermaanden het aantal boekingen voor privé stadswandelingen stukken minder is. Privé stadswandelingen worden veelal door bedrijven, verenigingen, vriendengroepen en families geboekt – in de zomer zijn dit soort groepen veelal met vakantie. In september zie je dat er van alles weer op start. Scholen beginnen weer, verenigingen beginnen weer aan een nieuw seizoen en de kantoren lopen weer vol van een zomerreces. Voordat het winter wordt en het te koud wordt om naar buiten te gaan, zijn stadswandelingen een populaire activiteit om met elkaar te ondernemen.’

Kun je wat vertellen over het type bezoeker dat deelneemt aan een stadswandeling?
Er zijn veel verschillende type bezoekers die deelnemen aan een stadswandeling. Reguliere stadswandelingen trekken vooral gezinnen en stelletjes. Voor deze kleinere groepjes is het betaalbaarder om een ticket te kopen in plaats van een gids privé te boeken. Deelnemers komen overal vandaan. We zijn met name populair bij onze oosterburen uit Duitsland, tegelijkertijd zien we ook veel Nederlandse bezoekers die voor een dagje naar Utrecht komen. Ze komen in groepjes van 3 tot 4 mensen, met opvallend veel vrouwen. De meeste mensen zijn tussen de 30 en 60 jaar oud. Onze grootste doelgroep voor de privé stadswandelingen bestaat uit bedrijven, sport- en cultuur verenigingen en touroperators.

Welke interessante ontwikkelingen zie je nog verder in de markt?
Het mooie aan stadswandelingen is dat je het verhaal altijd vanuit een nieuwe invalshoek kan vertellen. Ook kun je inspelen op wat er leeft in de stad, bijvoorbeeld het proces rondom de restauratie van de Domtoren en dat deze in 2024 weer in vol ornaat is te bewonderen: daar schuilt een mooi verhaal achter. Met groepen bewegen we ons over straat, wat mogelijk extra druk op de binnenstad geeft. Wij proberen zo veel mogelijk de drukte te vermijden en onze bezoekers te informeren om respectvol om te gaan met de openbare ruimte. Het is daarbij steeds belangrijker dat we letten op een goede balans tussen bewoners, bezoekers en ondernemers. Hoe mooi zou het zijn als wij de bezoekers wegwijs kunnen maken om op een duurzame en respectvolle manier onze stad te bezoeken. Met onze wandelingen kunnen we bijdragen om de eventuele ‘ervaren overlast en druk op de binnenstad’ om te buigen naar iets positiefs voor de lokale omgeving.

Meer weten?
Neem contact op met Nicky Michaud.