Na 24 jaar moeten we afscheid nemen van een iconisch Utrechts evenement: de Culturele Zondagen. Wat ooit begon als een vernieuwend cultureel initiatief, groeide uit tot een springplank voor jong talent, een ontmoetingsplek voor publiek en makers en een kans om laagdrempelig met cultuur in aanraking te komen. En een podium waar de Utrechtse cultuursector keer op keer in het zonnetje werd gezet.
Bijna een kwart eeuw gratis toegankelijke cultuurevenementen wordt feestelijk afgesloten op zondag 6 juli 2025 tijdens de Culturele Zondag Jong Talent op 6 locaties in de stad: De Helling, De Nijverheid, Stadhuis, Theater Kikker & Theaterschool en het Domplein Utrecht.
Utrecht is dé stad van de creatieve opleidingen en jonge makers die klaar zijn om het publiek te verrassen met hun talenten. Culturele Zondagen biedt nog één keer podium aan deze nieuwe generatie kunstenaars, dansers, acteurs en muzikanten. Een greep uit het aanbod laat de diversiteit van het aanbod zien.
Om lokale artiesten een steuntje in de rug te geven, organiseert De Helling het nieuwe talentontwikkelingsprogramma Startblok. Veelbelovende acts uit de regio krijgen de kans om zich verder te ontwikkelen onder begeleiding van professionals. Het uiteindelijke doel? Een showcase op HE:LEEN Festival of DOMFEST.
Theater, dans, film, beeldcultuur en beeldende kunst op het terras: De Nijverheid biedt als culturele vrijhaven in het Werkspoorkwartier een veelheid aan inspiratie voor alle kunst- en cultuurliefhebbers.
Bij het Stadhuis kan de bezoeker onder leiding van verschillende kunstenaars zelf aan de slag met tekeningen, kitsch, scrapbook, stickers en glitters. Daarnaast presenteert Liszt Utrecht twee jonge Nederlandse pianisten die eerder dit jaar winnaars waren in het nieuwe Toetsen Concours voor Nederlandse pianisten tot 17 jaar.
Theater Kikker heeft op eigen locatie vers verschillende voorstellingen en een theatervoorstelling op het Domplein, het kloppende hart van Utrecht. Ontmoet hier het talent van de toekomst!
En theaterschool Utrecht brengt een voorstelling over Keti Koti die zich afspeelt op een voormalige plantage in Suriname, nu omgevormd tot een luxe resort. Welke verhalen liggen verborgen onder het oppervlak?
Alle voorstellingen van de Culturele Zondag zijn als altijd gratis toegankelijk. Kijk voor het volledige programma op 6 juli op Jong Talent – Culturele Zondagen
Over Utrecht Marketing
Utrecht Marketing positioneert Utrecht samen met partners in stad en regio als slimme, creatieve, gezonde en talentvolle stad. Utrecht Marketing richt zich op bezoekersmarketing, de promotie van het cultuuraanbod, het aantrekken van (internationaal) talent en het ondersteunen van nieuwe bedrijven. Daarbij is Utrecht Marketing verantwoordelijk voor de Winkel van Utrecht / VVV en de rondleidingen in de Domtoren en rond het Domplein, in samenwerking met de Domkerk en DOMunder. Ook bevordert de organisatie Utrechtse trots onder bewoners en speelt ze een meer strategische rol op thema’s als inclusiviteit, duurzaamheid en de balans tussen groei en leefbaarheid.