Utrecht/Amersfoort, 13 december 2017 – Het themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design- 100 Jaar De Stijl’ is in Utrecht en Amersfoort breed omarmd door bewoners, toeristen, ondernemers, de internationale pers en buitenlandse touroperators. Het jaar zal afsluiten met 245.000 bezoekers van de hoofdtentoonstellingen en activiteiten van het randprogramma. Ondernemers en organisaties haakten in groten getale aan bij het themajaar met eigen initiatieven. Het culturele erfgoed van De Stijl is in de provincie Utrecht nadrukkelijk op de kaart gezet en zal ook na 2017 grote aantrekkingskracht blijven uitoefenen op (inter)nationale bezoekers.

Belangrijke resultaten op een rij:

  • 188 internationale journalisten kwamen speciaal voor De Stijl naar Utrecht en Amersfoort;
  • Dit resulteerde in een record van bijna 4 miljoen euro aan mediawaarde rondom alle verschenen publicaties en uitzendingen over het themajaar in Utrecht en Amersfoort;
  • Bezoekers van de tentoonstellingen en activiteiten in het kader van het Stijljaar in Utrecht en Amersfoort waren goed voor ruim 15,8 miljoen euro aan bestedingen;
  • 80% van de touroperators en internationale pers maakte voor het eerst kennis met Utrecht en of Amersfoort;
  • 55 touroperators uit Nederland, België, Duitsland en Engeland programmeerden een reis met als thema De Stijl;
  • 320 winkeliers in de binnensteden van Utrecht en Amersfoort kleurden hun etalages in de kleuren van De Stijl;
  • Naast de hoofdtentoonstellingen in het Centraal Museum, Rietveld Schröderhuis, Mondriaanhuis, Kunsthal KAdE en Rietveldpaviljoen Amersfoort vonden er ruim 80 randactiviteiten plaats;
  • 4.500 kinderen en studenten volgden een educatietraject rondom De Stijl en kwamen veelal voor het eerst in aanraking met de deelnemende musea;
  • Het geheel vernieuwde Mondriaanhuis in Amersfoort zag een ruime verdubbeling in de bezoekersaantallen. Ook het Centraal Museum verwacht 2017 af te sluiten met een recordaantal bezoekers, mede dankzij de tentoonstellingen Rietvelds Meesterwerk, Vroeg Droog en Bye, bye De Stijl (laatstgenoemde opent op 16 december a.s.). Het Rietveld Schröderhuis ging extra open in de avonden en benutte gedurende het hele jaar de maximaal mogelijke capaciteit van te ontvangen bezoekers. Het gerestaureerde Rietveldpaviljoen Amersfoort kon na twee jaar weer de deuren voor het publiek openen;
  • Het afgelopen jaar werden er vijf gethematiseerde fiets- en wandelroutes rondom De Stijl ontwikkeld in Utrecht en Amersfoort. Routes die ook na 2017 door particulieren of groepen ontdekt kunnen worden.
  • De toekomstige De Stijl snelfietsroute tussen de stad van Rietveld (Utrecht) en de stad van Mondriaan (Amersfoort) wordt verbonden door tien bijzondere beelden van kunstenaar Boris Tellegen. De laatste beelden worden in het voorjaar van 2018 geplaatst.

Een korte impressie (filmpje) van het Stijljaar in Utrecht en Amersfoort kunt u hier vinden.

Verbinding en samenwerking

Het was voor het eerst dat Utrecht en Amersfoort samen optrokken in een door NBTC Holland Marketing geïnitieerd themajaar.

“Ik kijk met veel plezier naar wat we bereikt hebben in de samenwerking tussen Amersfoort, Utrecht en provincie. Een ijzersterk programma dat heel goed past bij onze regio: modern, innovatief en cultureel. De provincie Utrecht was de broedplaats van de Stijl. Ook in de toekomst blijven we het erfgoed van Rietveld en Mondriaan koesteren en presenteren.”, aldus gedeputeerde Mariette Pennarts.

Wethouders Houwing (Cultuur) en Stegeman (Toerisme) van de gemeente Amersfoort constateren dat De Stijl dit jaar enorm leefde in Amersfoort. “Er zijn talloze lokale initiatieven ontplooid, naast het prachtige programma in de musea. Het was geweldig om te zien hoe Amersfoort zich onderdompelde in De Stijl en te horen hoe aangenaam verrast bezoekers van buiten de stad en de buitenlandse media waren over de charme van onze stad.”

Ook in Utrecht was De Stijl niet te missen. Volgens wethouder Jeroen Kreijkamp (wethouder Economische Zaken en Citymarketing, Utrecht): “Het stijljaar heeft veel voor Utrecht opgeleverd, veel bezoekers, nieuwe samenwerkingsverbanden en tal van activiteiten. Met etalages in de kleuren van De Stijl was het thema ook in de Utrechtse binnenstad heel zichtbaar.”

Dit ziet ook Rijk van Ark, directeur Utrecht Marketing: “De bezoekers die op dit themajaar zijn afgekomen, zijn bezoekers die we graag in Utrecht willen ontvangen. Die willen ontdekken waar Utrecht voor staat. Een stad met bijzonder erfgoed én innovatie in het DNA. Zoals ook Rietveld dat al had.”

Marco Grob (zakelijk directeur Centraal Museum) en Paul Baltus (directeur Amersfoort-in-C) geven beiden aan dat de samenwerking naar meer smaakt en onderzoeken de mogelijkheden om deze samenwerking de komende jaren ook rondom andere thema’s verder vorm te geven.