Bedrijven aantrekken die bij Utrecht passen. Dat is goed voor de werkgelegenheid en het economische klimaat van de stad. Daarbij hoort vanzelfsprekend een goede ‘talent pool’. Het voortdurend aantrekken en behouden van talent houdt de stad jong, vitaal, vernieuwend en creatief.

Utrecht Marketing is nog niet de primaire partij voor deze vorm van marketing, maar heeft partijen die dit doen wel veel te bieden. Ten eerste als strategische partner: hoe kunnen we de stad en regio (inter)nationaal meeverkopen en Utrecht als sterk merk over het voetlicht brengen? En voor een deel ook als uitvoerder, bijvoorbeeld via het Utrecht Convention Bureau en economische persbewerking. En wij verbinden en versterken het netwerk van marketeers en communicatieafdelingen van stakeholders en ontwikkelen daarvoor communicatiemiddelen.

Enkele projecten voor de komende jaren:

  • Samenwerking met EBU
    We werken op vele terreinen samen met de Economic Board Utrecht (EBU). Zoals: persbewerking, een portal voor expats en internationaal talent, en samenwerking rond inkomende en uitgaande missies (trade & invest). Op terreinen als marketing intelligence, kennisevents (congressen) en branding is de EBU ook partner.
  • Samenwerking met onderwijsinstellingen
    Utrecht heeft onderwijs van hoge kwaliteit te bieden, zowel via de UU, de HU en HKU als het ROC. Wij bieden onze strategische en operationele hulp aan in projecten die talenten werven.
  • Talentcenter
    We helpen bij de marketing van een facilitair centrum voor talent dat zich richt op een duale carrière. Het gaat hierbij om veelal jonge mensen die een opleiding en een sportambitie combineren.
  • Samenwerking met acquisiteurs
    Stad en provincie beschikken over eigen acquisiteurs die bedrijven en werkgelegenheid aan de stad binden, vooral rond de propositie Healthy Urban Living. Utrecht Marketing versterkt hun verhaal, zowel strategisch als operationeel.
  • Utrecht Convention Bureau
    Utrecht Marketing runt het Utrecht Convention Bureau (UCB) en acquireert (inter)nationale wetenschappelijke congressen die in onze stad en regio gehouden worden. De economische spin-off hiervan is groot (23 miljoen in 2016 bij 55.000 congresdeelnemersdagen).