Het toerisme groeit wereldwijd. Ook Utrecht kan rekenen op steeds meer bezoekers. Dit betekent dat we de balans tussen bewoners en bezoekers goed moeten bewaken. Ook willen we de juiste bezoekers aantrekken met merkgedreven marketing. We mikken daarin op kwaliteitstoerisme: bezoekers die belangstelling hebben voor het verhaal van Utrecht.

We zetten de typisch Utrechtse kwaliteiten in de etalage. Zoals het aanbod van de musea, het fietstoerisme, het erfgoed en de vele vernieuwende en inspirerende initiatieven. We maken werk van de internationalisering en de behoefte aan meertaligheid. Ook spreiden we onze vleugels door het aanbod uit de regio te betrekken bij de vraag in de stad.

Enkele projecten voor de komende jaren:

  • Campagnes
    Mondrian to Dutch Design was de grote campagne van 2017. Wat worden de campagnes voor de komende jaren? Die keuzes liggen bij onder meer de musea. Wij adviseren graag over de inhoud en vormgeving daarvan.
  • VVV
    We onderzoeken hoe de VVV als informatiecentrum zo goed mogelijk bezoekers kan helpen. Ook kijken we of er meer informatiepunten in de stad gewenst en mogelijk zijn.
  • Utrecht voor Groepen
    Deze tak van Utrecht Marketing stimuleert kwaliteitstoerisme door groepen belangstellende bezoekers te trekken.
  • Ticketing
    Regie en invloed op toeristische ticketing is essentieel om geen toeristische uitverkoop te houden.
  • Travel trade
    Op de markt van touroperators stimuleren we inkomend kwaliteitstoerisme door de kwaliteit van ons aanbod centraal te stellen.
  • Online strategie en middelen
    We gaan steeds meer bestaande marketingcontent verbinden in plaats van het zelf te produceren. Samenwerking met partijen als Google en Tripadvisor zetten we op of breiden we uit.